Josep Carbonell

Gràcies a tots els correus i missatges que he rebut referents a La veu de la viola. I també per encoratjar-me a seguir escrivint. Un d’ells me’l va escriure el lutier Josep Carbonell, músic i mestre d’un ofici noble com n’hi ha molt pocs al nostre país. Ahir vaig tenir l’honor que em convidés al seu taller, un taller situat en una casa de l’Eixample de Barcelona. Ja l’entrada de l’escala de la finca respirava respecte pel nostre passat. Els primers graons s’obren com si et convidessin a pujar-hi. Fins i tot, han renunciat a instal·lar ascensor per respectar l’encant de l’escala.

IMGP3909 - còpia.JPG

En Josep és un home totalment immers en els mitjans i coneixedor de totes les tècniques actuals, però quan entres dins del seu taller és com si s’aturés el món. Si un dia Barcelona quedés a les fosques, sense corrent elèctric, ell podria continuar construint violes i violins només obrint els porticons de les seves finestres perquè hi entrés la llum del sol. Si Antonius Stradivarius, des de Cremona, aixequés el cap podria venir al seu taller i continuar fabricant violes o violins com si res no hagués passat. No tinc criteri per saber quin sonaria millor, però segur que la diferència, per a la majoria dels humans, deu ser imperceptible.

IMGP3907 - còpia

Potser quan escrivia la novel·la, vaig parlar molt del primer plor de la criatura i poc dels nou mesos de gestació. Quan el lutier Josep, em parlava de les diferents fustes assecades durant anys, acoblades en el seu punt exacte per formar un sol instrument i aconseguir que sonés amb l’harmonia d’un conjunt ben fet -en el qual fins i tot el vernís és un factor de vital importància-, em sentia petit i profundament ple d’admiració per aquest ofici tan bonic. Crec que és un ofici on res no ha canviat i que encara guarda un gran respecte per la memòria dels nostres avantpassats.

Dit això, potser encara hauríem de conservar la “h” dins la paraula luthier.

Josep, gràcies per haver-me obert les portes del teu taller i pel teu escrit encoratjador sobre La veu de la viola.

IMGP3910 - còpia